tirsdag 11. april 2017

Har du hørt om fisken som lagde sitt eget markdrag?

Begynnelsen av Påska skulle feires i Alta. Jeg og pappa dro opp mandag morgen. Lenge siden jeg har stått opp så tidlig gitt... Men motivasjonen var stor, nå skulle vi fange røye i Finnmark. Pappa ble kjent med Kristin og Bjørn Arne under studietiden i Australia, og det var på høy tid at vi kom på besøk. Det passer også fint at deres yngste sønn, Martin, er like gammel som meg. Broren hans, Bjørn Kristian, er noen år eldre, men morsom å være sammen med. Her skulle vi kjøre snøscooter, fiske, spise masse godteri, snørekjøre ++. Alt var dermed lagt til rette for en super tid i Alta. Men vi måtte bruke tida godt. Allerede på torsdag skulle vi dra hjem igjen. Mandagen gikk med til typiske turistgjøremål, slik som en tur innom ishotellet, pizza på tavernaen, og litt pokémonjakt i sentrum.
Ishotellet i Alta
Ishotellet var helt fantastisk. Hvordan er det mulig å lage noe slikt? Her vil jeg overnatte en gang...
På kvelden reiste vi til hytta. Den lå ikke så langt unna Alta, men langt nok til å få en super villmarksfølelse. Det var overskyet og litt lett snø i lufta, men værmeldinga viste muligheter for sol og fine dager fremover. Mandag morgen var alt klart for å prøve fiskelykken. Etter å ha funnet et gedigent påskeegg på hytta følte jeg at dette var dagen hvor alt var mulig :-)
Pudlene, Lexie og Ada, må også være med
Vi skulle ikke dra så langt. Målet var Gjerdevannet, kun 10 minutter unna. Jeg skulle kjøre snøscooter sammen med pappa. Han hadde ikke kjørt på noen år, så jeg tror han kun husket hvor gassen var - for her gikk det unna... Vi fløy i over 100 over vannene, og snart var vi på plass. Bjørn Arne fant noen gamle hull som han kjapt borret opp. Vi satte ut alt vi hadde av pilkestikker, kanskje så mange som 8 stykk, og det tok kun et par minutter før Bjørn Arne hadde en fin røye på kroken. Deretter ble det helt stille. Lenge... Ikke et napp i sikte :-(
Etter noen timer med grilling av pølser og godterispising, var jeg klar for å prøve snørekjøring. Det hadde jeg aldri prøvd før, men etter å ha sett Martin kjøre var jeg mer enn klar. Akkurat da jeg skulle sette fart ble det liv i fiskestengene. Alle unntatt oss hadde sett at det var bevegelse i stanga og stormet til. Her var det storfisk! Jeg tok stanga og Bjørn Arne hjalp meg med å få kontroll på snøret. Etter en liten stund gikk det dessverre slik jeg fryktet. Snøret røk! Her kan dere se hvor fornøyd jeg var etter å ha blitt vist hvor stor den sikkert var:

Samtidig så vi at det var liv og røre rundt Kristins stang også. De trodde at de hadde fått 2 røyer på en gang - heldiggriser! Men det viste seg at røya hadde kost seg med et herremåltid under isen. Den hadde ikke nøyd seg med en krok, neida den hadde dratt med seg tre blinker og en pilkestang ;-) I tillegg er jeg helt sikker på at den første kroken den hadde spist var min. Selv om den ikke ble dratt opp av mitt hull ble vi (les: jeg) derfor enig om at vi skulle dele æren.

 Var ikke den fin? Et supert eksemplar av arktisk røye :-)
I tillegg var den over dobbelt så stor som Bjørn Arnes.
Etter dette spennende eventyret dro vi tilbake til hytta for sløying og dissekering. Alltid morsomt å se hva fisken har spist. Denne gangen var det mye forskjellig i magen, både marflo og noe som lignet på små sneglehus. Litt creepy var det når den ene marfloen krøp levende ut av magen...
Dette var første del av røyeeventyret i Finnmark. Vi kommer tilbake med mer i morgen!
Til da: Skitt fiske!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar